ARKIV

 

 

Ljus och färg i nya Nationalmuseum

Publicerat: 5 april 2019

 

Efter att ha varit stängt för renovering i mer än fem år lockar nu Nationalmuseum i Stockholm mångdubbelt så många besökare som tidigare och visar tre gånger så många konstverk. Larsson Örnmark Måleri har gjort målningsarbetena och kan stolt konstatera att deras diskreta, men hantverksmässiga jobb lyfter konstupplevelsen till oanade höjder.

 

Så snart man kliver in genom portarna till Nationalmuseum slås man av att hela byggnaden lyser av klara färger. Konsten, lokalerna, belysningen och atmosfären – allting samverkar för att ge en total­upplevelse som handlar om hantverkskunnande, omsorg om kulturarvet och att inget lämnats åt slumpen.

 

För drygt tre månader sedan öppnades museet på nytt efter att ha varit stängt i drygt fem år och sedan dess har besökarna strömmat till. Man kan konstatera att på denna tid har lika många människor besökt museet, som under ett helt år tidigare.

 

Det är ju fantastiskt att få vara med och göra ett sådant här jobb. Det är ju också lite speciellt att det är ett så offentligt hus och att man faktiskt får så mycket återkoppling på att jobbet vi gjort blivit uppskattat. Det har ju verkligen blivit en succé, berättar Lars Sandberg, projektledare på Larsson Örnmark som gjort alla målningsarbeten.

 

Häpnadsväckande effekter har skapats genom att använda starka färger i många av salarna.

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

Ett år för att tömma

 

Men besöksframgångarna har inte kommit av sig självt. Totalt har 1,3 miljoner arbetstimmar lagts ner på renoveringen, 3 000 människor har varit involverade i arbetet och som mest har 280 personer arbetat i huset samtidigt, varav 20 målare.

 

Hela det första året efter att museet stängdes ägnades bara åt att tömma byggnaden. Man fick lyfta ut sak för sak och många föremål fick transporteras försiktigt i specialbyggda frigolitformar för att inte riskera att förstöras, beskriver Cecilia Brännvall, projektchef på Statens fastighetsverk.

 

Hon och Lars Sandberg visar runt i de 21 000 kvadratmeter stora lokalerna och pekar stolt ut de detaljer som visar vilka skickliga hantverkare som gjort arbetet. Larsson Örnmarks målare har utfört målningsarbetena som emellanåtär rent hisnande väl utförda.

 

Här har vi arbetat med att få original­träet och de nya ådringsmålningarna att smälta samman. Den här typen av ådring kallas ”långhalm” och passar bra för att den är diskret och det bör den vara för att man inte ska ta uppmärksamheten från konsten som besökarna har kommit hit för att titta på, berättar Lars Sandberg och visar hur nyinsatta innerfönster ådrats likt ek för att passa ihop med fönster­bänkar och väggfoder av äkta trä.

 

Och titta här! Cecilia Brännvall pekar på de trompel’œil-målningar som finns längst ner på golvsocklarna i en korridor och som ger illusionen av att vara träarbeten.

 

Det är de här detaljerna som gör att man känner att det här är ett hus med en väldigt speciell historia. Det finns många extremformer i huset och många yrkesmänniskor som blivit hänförda över speciella former och lösningar, fortsätter hon.

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

De skickligaste hantverkarna

 

Men även om mycket är märkvärdigt och udda med byggnaden så har de stora ytorna gjort att mycket av arbetet ändå har blivit rutinarbete. Lars Sandberg berättar hur han peppat sin personal för att ändå få dem att förstå det stora i att få vara del i den här renoveringen.

 

Jag samlade dem vid ett tillfälle i början och sa ”när museet byggdes var det de allra skickligaste hantverkarna som fanns att få som gjorde jobbet, nu är det ni”.

 

Han dröjer också länge vid beskrivningen av hur många lösningar och beslut har arbetats fram allt eftersom. Ett arbetssätt som han uppskattar när kunden väljer, till skillnad från att förhålla sig till en spikad arbetsplan. I ett hus med så stort kulturhistoriskt värde som Nationalmuseum, vill man dessutom bevara så mycket som det bara går av det ursprungliga och det har gjorts noggranna avvägningar när det gäller vad som kan sparas och vad som behöver göras om eller bättras.

 

Det gör att en dörr som är i fint skick kanske bara behöver målas en gång, medan en annan kanske måste skrapas ren och spacklas innan den målas. Det har varit stor öppenhet och prestigelöshet mellan hantverkare och tjänstemän och vi har fått vara med och säga vad vi tycker i många fall. Det gör att målarna också har blivit ännu mer engagerade när de fått vara med och hitta lösningar.

 

På museet vittnar allt om stort hantverkskunnande – såväl konsten som målningsarbetena, golvläggningen och färgsättningen är gjord av experter.

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

Vågade färgval

 

När det gäller själva renoveringen av byggnaden, har ägaren Statens fastighetsverk haft sista ordet. Men när det kommer till färgvalen i de inre delarna, som väggar i utställningslokalerna till exempel, har hyresgästen National­museum fått säga sitt. Just dessa val har väckt uppmärksamhet för sina vågade kulörer. Kycklinggult, bubbelgumsrosa, syrenlila och turkos – de starka färgerna sticker ut, men plockar upp det typiska i varje konstgenre och ger en häpnadsväckande effekt.

 

När museets personal valt sina färger förstod vi först inte hur de hade tänkt och blev minst sagt förvånade. Men när vi såg resultatet och samspelet blev vi helt övertygade om att de valt rätt, säger Cecilia Brännvall.

 

Vissa avvägningar har också fått göras under arbetets gång när det gäller materialval.

 

En diskussion i målerikretsar har gällt valet av latexfärger på väggarna i utställningssalarna. Vi har valt att behålla en hel del av det måleriarbete som inte behövde göras om i salarna och då ville vi använda samma material som tidigare. Snickerier, väggar i övre trapphallen samt allt dekorationsmåleri är dock målat med linoljefärg, säger Lars Sandberg.

 

Alla utställningssalar har sin egen färgsättning, vald utifrån de föremål som visas där.

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

Livsomvälvande arbete

 

När huset byggdes för drygt 150 år sedan fanns inget elektriskt ljus. För att möta dagens behov har det behövts stora insatser och mycket planering för att ljussätta huset och utställningarna med moderna armaturer. Detsamma gäller andra teknikinstallationer som klimat­anläggningar och säkerhet. Det krävs en uppmärksam betraktare för att se att takrosetterna i de vackra valven döljer både tillufts- och sprinkleranläggningar.

 

Till slut, framför arkitekterna Wingårdh och Wikerståls gigantiska kub av flätad, oxiderad mässing, som döljer såväl hisschakt som mycket av husets teknik, sammanfattar Cecilia Brännvall känslan när det jättelika arbetet med att totalrenovera ett av landets största kulturarv är näst intill klart.

 

Det här har varit ett nästan livs­omvälvande arbete att vara delaktig i, men väldigt roligt. Den stora utmaningen har varit att hitta balansen mellan att utveckla och bevara samt att värna omsorgen om detaljerna, konstaterar hon.

 

Nu återstår mest arkiveringsarbete och lite reklamationer som ska åtgärdas här och var. Även för Lars Sandberg har projektet tagit mycket tid och energi som nu ska läggas över på nya uppdrag.

 

Det är alltid mycket pusslande för att få en smidig övergång till nya jobb för målarna, men vi har haft turen att få in andra projekt som gör att alla målare är igång på nya ställen, säger han.

 

Text: Lo Bäcklinder
Foto: Per Hansson

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

Nationalmuseum

 

Efter nära tjugo års byggande stod Nationalmuseum klart 1866. Arkitekt var tyske Friedrich August Stüler. Museet saknade länge elektricitet, det installerades först 1931.

 

Nationalmuseums totala antal föremål uppgår till cirka 700 000.

 

Mellan 2013 och 2018 har Nationalmuseum varit stängt för renovering. Skanska har haft generalentreprenaden för renoveringen. 300 förbyggda fönster har tagits fram och de publika ytorna i museet har ökat med cirka en tredjedel, genom att magasin, verkstäder och kontor har flyttats. Källarplanet som inte var tillgängligt för besökare tidigare, har byggts om för serviceytor som förvaring, matsäcksrum och toaletter.

 

 

--------------------------------------------------------------------------

Vi har flyttat

Publicerat: 8 november 2015

 

Måndagen den 9 november flyttade vi några hundra meter till nya lokaler på Västbergavägen 26.

Postnummer och ort är som tidigare, dvs 126 30 Hägersten. Välkommen att besöka oss!

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Vi är med i Nya Arga snickaren

Publicerat: 22 oktober 2015

 

Larsson Örnmark står för målning och tapetsering.

Nu har en ny säsong av Nya Arga snickaren på Kanal5 börjat. Vi var med i första avsnittet som sändes onsdagen den 21 oktober.

Kristoffer Strömberg hos oss medverkar och vi står för både målning inne och ute och för tapetsering. Se gärna programmet på Kanal5play och hör vad Kristoffer har för tips angående tapetsering.

 

Vi kommer att vara med i ytterligare tre program, så mer info kommer då. Onsdag 4 november besökte vi Falkenberg och den 11 november var det Karlskogas tur.

 

Till programinfo Nya Arga snickaren

Till inköpslistan avsnitt 1

Till inköpslistan avsnitt 3

 

--------------------------------------------------------------------------

Dennis Olssons gesällprov godkänt

Publicerat: 3 juni 2015

 

Grattis! Dennis Olsson fick den 28/5 sitt gesällprov godkänt

Dennis har jobbat som lärling hos oss sedan han gick ut målarskolan i Solna och har under den tiden även deltagit i måleri-SM och Nordiska mästerskapen i måleri, med mycket fint resultat – silvermedalj  i båda tävlingarna.

--------------------------------------------------------------------------

Fönstren på Västerås slott får ny färg

Publicerat: 1 juni 2015

 

Larsson Örnmark målar om alla fönster på Västerås slott

 

Nu ska alla fönster på Västerås slott renoveras och målas om. Det är den första yttre renoveringen av slottet på flera år och fönstren kommer dessutom få en annan färg.

 

I veckan har hantverkarna tillsammans med slottsarkitekten och en färgkonsulent försökt identifiera en ursprunglig nyans och testat olika färger.

 

– Vi har skrapat bort olika lager färg från fönstren och upptäckt tre olika kulörer, berättar målaren Kristoffer Strömberg som är specialiserad på traditionellt måleri och dekorationsmålning.

 

– Sen har vi försökt att återskapa dem och testat olika nyanser. Vi kom fram till att fönstren bör målas i grön umbra, som är en grå färg med lite grönt i.

Kulören ska nu bara godkännas av Riksantikvarieämbetet innan man kan sätta igång.

 

De flesta fönstren på Västerås slott är från 20-talet då stadsarkitekten Erik Hahr gjorde en omfattande omdaning av byggnaden, men några är från 1700-talet. Det var på 1960-talet som fönstren målades vita och de är nu i ett ganska dåligt skick, speciellt på den södra sidan som vetter mot Mälaren.

 

Totalt handlar det om nästan 200 fönster som ska målas och renoveringen kommer göras i etapper under några år för att klara budget. Men redan nu har hantverkarna testmålat två fönster och säger så här om resultatet:

 

– Det ser jättefint ut och vi är väldigt nöjda. Den här kulören harmoniserar mycket mer med fasaden i övrigt, säger Kristoffer Strömberg.

Kristoffer Strömberg framför Västerås slott. Foto Helena Lund, SR

 

Återstår att se om allmänheten kommer märka någon skillnad.

 

– Jag hoppas det. Man kanske inte ser det vid en första anblick, men jag tror att fasaden kommer uppfattas som lugnare – många kommer nog uppskatta det, avslutar Kristoffer Strömberg.

 

Hör hela reportaget i P4 Västmanland här ››

Läs även artikel i Vestmanlands Läns Tidning ››

Vlt 12 juni 2015 om att 200 fönsterramar renoveras (pdf, öppnas i nytt fönster)

 

--------------------------------------------------------------------------

Larsson Örnmark målade restaurangen i

Kniven mot strupen (TV3)

Publicerat: 6 maj 2015

 

Larsson Örnmark målade indisk restaurang

 

Den 4 maj visades Kniven mot strupen på TV3:

“Efter att ha kört tunnelbana i 19 år följde Rajinder sin dröm och öppnade indiska restaurangen Rajdoot på Södermalm. När Rajinder var liten förlorade hans pappa alla sina besparingar på en krogsatsning i Stockholm och nu vill Rajinder återupprätta sin pappas dröm. Men istället är han på god väg att upprepa sin pappas tragedi. När Alexander Nilson anländer möts han av en skitig, kaotisk restaurang med ointressant mat där gästerna lyser med sin frånvaro. Rajdoot ligger i en del av Stockholm som vimlar av indiska krogar och det blir en tuff utmaning att hjälpa Rajinders krog att bli en ny favorit på Södermalm.”

 

Tillfrågade av TV3

 

Larsson Örnmark blev tillfrågade av TV3 om att måla om restaurangen invändigt. Våra målare Tommy Nelreus och Dennis Ohlsson är med i programmet. Restaurangen ligger på Gotlandsgatan i Stockholm.

 

Se programmet här på tv3play (inloggning krävs) ››

Läs om programmet här ››

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Marmorering i Tottieska gården, Skansen

Publicerat: 11 mars 2015

 

Dekorationsmålare har Skansenuppdrag

Nu pågår marmoreringsmålning för fullt i ett av husen i Skansens stadskvarter. Det är trapphuset i Tottieska gården som får ny marmorering av vår dekorationsmålare Jan Fasth.

 

Sedan 2012 pågår arbeten med att renovera, bygga om och förnya denna fantastiska miljö från 1770-talet. Arbetet omfattar bland annat renovering av husets befintliga värmesystem, en ny utrymningstrappa, omfattande konservatorsarbeten av den fasta inredningen och en ny planlösning i en del av byggnaden som tidigare saknat museal inredning.

 

En av Sveriges mest förmågan köpmän på 1700-talet, Charles Tottie, har gett namn åt gården som är flyttad från Södermalm i Stockholm.

 

Läs mer om gården på Skansens webbplats ››

 

--------------------------------------------------------------------------

Felix har avlagt gesällprov

Publicerat: 19 februari 2015

 

Ännu en av våra anställda har avlagt gesällprov

Felix Lien har arbetat några år hos oss och nu är han klar med sitt gesällprov. Den 19 februari kom beviset. Det gratulerar vi till!

 

 

Gesällprovet i dag – så går det till

 

Sedan 1500-talet har examen i målarutbildningen varit förknippat med att lärlingen avlägger gesällprov. Så är det även idag. Det som skiljer dagens gesällprov från det prov som historiskt sett avlagts är att det numera finns en mycket starkare koppling till den produktion som målaren verkar i.

 

En lärling har rättighet och skyldighet att utföra gesällprov. Gesäll- provet ska utföras under utbildningsperioden 5 950 – 6 800 timmar.

 

Gesällprovet ska granskas av granskningsmän som är utsedda av MYN (Måleribranschens Yrkesnämnd).

 

När lärlingen har avlagt ett godkänt gesällprov erhåller han/hon ett gesällbrev och ett yrkesbevis.

 

Läs mer om skriften Gesällprov för måleriyrket. Provbestämmelser (pdf-fil)

 

Huvudkontor:  Larsson Örnmark Målerifirma AB  |  Västbergavägen 26  |  126 30 HÄGERSTEN  |  08 – 505 911 00  |  info@larsson-ornmark.se

Copyright © Larsson Örnmark Målerifirma AB. Alla rättigheter reserverade. Producerad av IN VISION

Huvudkontor:

Larsson Örnmark Målerifirma AB  |  Västbergavägen 26  |  126 30 HÄGERSTEN

08 – 505 911 00  |  info@larsson-ornmark.se

Huvudkontor:

Larsson Örnmark Målerifirma AB

Västbergavägen 26, 126 30 HÄGERSTEN

08 – 505 911 00

info@larsson-ornmark.se

Copyright © Larsson Örnmark Målerifirma AB. Alla rättigheter reserverade. Producerad av IN VISION